Toegankelijke dienstverlening & digitalisering

Elke Turnhoutenaar heeft hoe dan ook eens te maken met de stadsdiensten, het Welzijnsonthaal of achterliggende hulpverlenende instanties. De toegankelijkheid van deze diensten is dan ook van groot belang voor de diverse groep inwoners. Een inclusieve en voor iedereen toegankelijke dienstverlening is enorm belangrijk in het nastreven van gelijke kansen.

Mensen die in armoede leven, hebben veel vragen en zorgen. Kloppen ze ergens aan voor ondersteuning, dan botsen ze steeds vaker op gesloten loketten. Alles moet digitaal. Ze ervaren die drempels als een groot probleem: toegankelijke dienstverlening is voor hen een prioritair aandachtspunt.

 

Onze lokale aanbevelingen

Toegankelijkheid van het stadskantoor

  • Open de stadsloketten opnieuw zoals voor Corona en bekijk welke vragen/diensten geen afspraak vereisen, met aandacht voor vragen die ‘eenvoudig’ te behandelen zijn (zoals attesten) en vragen die te maken hebben met het in orde brengen van persoonlijke dossiers om rechten te genieten.
  • Bekijk de verschillende mogelijkheden om een afspraak te maken met aandacht voor eenvoudige procedures en de mogelijkheid om aan de stadsloketten zelf een afspraak te maken.
  • Bekijk de mogelijkheid om openingsuren af te stemmen op verschillende werk- en gezinsritmes en meer buiten de standaard werkuren, ook zonder voorafgaande afspraak.
  • Wees als medewerker niet bang of zenuwachtig wanneer er geen gemeenschappelijke taal is. Zoek naar manieren en hulpmiddelen om informatie over te brengen zodat ook anderstaligen over de correcte informatie en afspraak beschikken.
  • Maak van de website een gebruiksvriendelijke tool met klare taal, een duidelijke structuur, waar mensen zo laagdrempelig mogelijk een antwoord op hun vraag vinden en op een eenvoudige manier een afspraak kunnen maken.

Kwaliteit van de dienstverlening: Welzijnsonthaal en OCMW

  • Herbekijk procedures zodat maatschappelijk werkers een vast aanspreekpunt kunnen zijn voor hulpvragers, met meer tijd voor het opbouwen van vertrouwen en het ontrafelen van problemen.
  • Vrijwilligers kunnen extra ondersteuning bieden binnen de basisdienstverlening, zet hen hiervoor in. Bekijk dit als extra aanvulling en zorg dat de gespecialiseerde dienstverlening door een professional kan gebeuren.
  • Bekijk hoe bewijslast verminderd kan worden en welke documenten de maatschappelijk werker zelf (of samen) kan opvragen.
  • Zorg voor een toegankelijke transparante ombudsdienst.
  • Zoek naar manieren om informatie over te brengen zonder dat de hulpvrager zich minderwaardig voelt. Zorg voor een evenwaardige relatie waarbij het samen uitzoeken en zelf contact leggen met de hulpvrager centraal staat.
  • Zet in de dienstverlening rechtenverkenning centraal. Bekijk welke rechten er geautomatiseerd kunnen worden. Informeer mensen over steunmaatregelen en vereenvoudig procedures.
  • Bekijk of het mogelijk is om hulp bij brieven, papieren, facturen,… structureel aan te bieden in de stad.
  • Breng dienst- en hulpverlening dichter tot bij de mensen. Zoek mensen zelf op. Zorg dat iedereen bereikt wordt met de focus op rechtenverkenning.

Bekendmaking diensten en activiteiten in stad Turnhout

  • Zoek naar verschillende kanalen met aandacht voor klare taal om de beleidskeuzes en het aanbod in Turnhout naar haar inwoners te verspreiden, zodat ze op de hoogte zijn en gebruik kunnen maken van het bestaande aanbod.

 

Deze aanbevelingen zijn het resultaat van een participatief traject dat we in 2022 opstartten in samenwerking met 10 lokale partnerorganisaties; SAAMO Antwerpen provincie vzw, Villa Mescolanza vzw, CAW de Kempen, Beweging.net, ACV, ABVV, Solidaris, Kind & Gezin, Hart boven Hard en Ligo Kempen.

122 Turnhoutse inwoners namen deel aan onze bevraging en formuleerden samen met ons deze beleidsaanbevelingen. Hieronder vindt u het volledige G100-rapport terug.

Steun ons


Gift zonder fiscaal attest:

BE91 0682 4018 6676 op naam van T’ANtWOORD vzw

 

Gift mét fiscaal attest*:

BE86 8939 4407 0450 op naam van Netwerk tegen Armoede met als vermelding 'projectnr. 218'

*Voor giften vanaf 40 euro krijgt u een fiscaal attest. Voortaan moet u ook uw rijksregisternummer (of ondernemingsnummer voor bedrijven) invullen indien u een fiscaal attest wenst.

Openingsuren


ontmoetingsruimte T'ANtWOORD

Maandag15u - 20u
Dinsdag19u - 22u
Woensdag10u - 16u
Donderdag10u - 16u
Vrijdag10u - 16u
Zaterdaggesloten
Zondaggesloten

buurtrestaurant 'tHERT

Maandag17u - 19u
Dinsdaggesloten
Woensdag12u - 14u
Donderdag12u - 14u
Vrijdag12u - 14u
Zaterdaggesloten
Zondaggesloten

Rap op Stapkantoren

Maandagzie Rap op Stap
Dinsdaggesloten
Woensdagzie Rap op Stap
Donderdaggesloten
Vrijdagzie Rap op Stap
Zaterdaggesloten
Zondaggesloten

Menu